Τι είναι η ψηφιακή οικονομία;
Ο κόσμος όπως τον ξέρουμε αλλάζει συνεχώς και ένας από τους θεμελιώδεις παράγοντες είναι ο ψηφιακός μετασχηματισμός.

Στον πυρήνα του, ο ψηφιακός μετασχηματισμός δεν αφορά τους "μονόκερους" του Διαδικτύου. Πρόκειται για τη χρήση της τελευταίας τεχνολογίας για να κάνετε αυτό που ήδη κάνετε - αλλά καλύτερα.
Από τις εφαρμογές παράδοσης φαγητού έως τις υπηρεσίες streaming, οι καταναλωτές είναι όλο και περισσότερο εξαρτημένοι από την ψηφιακή οικονομία. Ακόμα και οι μάρκες πολυτελείας, που εξαρτώνται από καιρό από τα φυσικά αντικείμενα ως δείκτες αποκλειστικότητας, ασχολούνται με το metaverse και συνεργάζονται με εταιρείες βιντεοπαιχνιδιών για να προσφέρουν σε επιλεγμένους παίκτες τα πολυπόθητα avatar.
Καθώς τα όρια μεταξύ offline και online συνεχίζουν να θολώνουν, είναι ζωτικής σημασίας για τους εμπόρους να το λάβουν υπόψη τους και να συμβαδίσουν. Μέχρι το τέλος αυτού του άρθρου, θα έχετε καλύτερη γνώση της ψηφιακής οικονομίας, των πλεονεκτημάτων και των μειονεκτημάτων της, του τρόπου με τον οποίο άλλοι τη χρησιμοποιούν προς όφελός τους και του τρόπου με τον οποίο η μάρκα σας μπορεί να την αγκαλιάσει για να επιτύχει τους στόχους της.
Ο όρος "ψηφιακή οικονομία" χρονολογείται από τη δεκαετία του 1990, όταν το διαδίκτυο αποτελούσε ακόμη ένα πρόσθετο στοιχείο στα αναλογικά προϊόντα και υπηρεσίες. Η εστίαση τότε ήταν στο πώς τα αναδυόμενα ψηφιακά κανάλια θα μπορούσαν να επηρεάσουν τους καταναλωτές και τις επιχειρήσεις στην ευρύτερη οικονομία. Σήμερα, η ψηφιακή οικονομία είναι ουσιαστικά κάθε οικονομική δραστηριότητα που λαμβάνει χώρα στο διαδίκτυο. Είναι στην πραγματικότητα μια οικονομία που βασίζεται στα δεδομένα και ενημερώνεται από την ικανότητα συλλογής, χρήσης και ανάλυσης τεράστιων ποσοτήτων πληροφοριών που μπορούν να διαβαστούν από μηχανήματα για την παροχή πιο εξατομικευμένων και ουσιαστικών εμπειριών. Η ψηφιακή οικονομία επιτρέπει στις εταιρείες να δημιουργούν νέα επιχειρηματικά μοντέλα και οικονομική αξία με τρόπους που δεν μπορούσαμε να φανταστούμε πριν από 30 χρόνια.
Γιατί η ψηφιακή τεχνολογία γίνεται ο πυρήνας της παραδοσιακής μας οικονομίας
Ένας καλός τρόπος για να σκεφτεί κανείς τη διαφορά μεταξύ της ψηφιακής και της παραδοσιακής οικονομίας είναι η άνοδος του Netflix.
Οι διαφορές μεταξύ μιας παραδοσιακής οικονομίας και μιας ψηφιακής οικονομίας ανάγονται στο χαρτί και τις χειροκίνητες διαδικασίες έναντι της τεχνολογίας και της αυτοματοποίησης, τα φυσικά προϊόντα έναντι των ψηφιακών προϊόντων και υπηρεσιών, το κεραμικό εμπόριο έναντι του ηλεκτρονικού εμπορίου και τα μετρητά έναντι των πληρωμών χωρίς μετρητά.
Χαρακτηριστικά της ψηφιακής οικονομίας
Η ψηφιακή οικονομία είναι πολύπλευρη και διαρκώς εξελισσόμενη. Με τόσες πολλές ευκαιρίες για να μπει κανείς, μπορεί να είναι δύσκολο να βρει το δρόμο του. Αν δεν είστε σίγουροι για το πώς να συμμετάσχετε καλύτερα, εξετάστε ορισμένα από τα χαρακτηριστικά που την χαρακτηρίζουν.
Mε βάση τα δεδομένα
Οι επιχειρήσεις συλλέγουν δεδομένα για τους πελάτες τους και για οποιονδήποτε επισκέπτεται τον ιστότοπό τους, επιτρέποντάς τους να εξατομικεύουν εμπειρίες και να προτείνουν περιεχόμενο. Για παράδειγμα, κορυφαίες εταιρείες μόδας και πολυτελείας ενσωματώνουν δεδομένα στις διαδικασίες σχεδιασμού, εμπορίας και εφοδιαστικής αλυσίδας για να διατηρήσουν το πλεονέκτημά τους. Τέτοιες στρατηγικές μπορούν να βοηθήσουν να ξεκλειδώσουν τις γνώσεις που απαιτούνται για την προσαρμογή και την επαναπροσέγγιση των πελατών, ειδικά όταν οι άνθρωποι περιορίζουν τους προϋπολογισμούς τους.
Kινητή τεχνολογία
Τα smartphones έχουν αλλάξει τον τρόπο με τον οποίο ψωνίζουμε και ζούμε, επιτρέποντάς μας να φέρνουμε το διαδίκτυο όπου κι αν πάμε - ακόμη και στα όνειρά μας. Το πιο πρόσφατο Apple Watch μπορεί να παρακολουθεί τα επιμέρους στάδια του ύπνου, συμπεριλαμβανομένου του REM, στέλνοντας δεδομένα στο iPhone σας, όπου μπορείτε να τα δείτε μέσα από την εφαρμογή Apple Health, ένα γιγαντιαίο αποθετήριο δεδομένων υγείας και φυσικής κατάστασης. Περιλαμβάνει λεπτομέρειες όχι μόνο για τον ύπνο εκείνης της νύχτας, αλλά και προηγούμενα δεδομένα σε εβδομαδιαίο, μηνιαίο και εξαμηνιαίο επίπεδο. Μπορείτε να γίνετε πιο έξυπνοι για σχεδόν τα πάντα όταν συνδυάζετε το κινητό με το "Διαδίκτυο των πραγμάτων" (IoT). Καθώς τα κοινά προϊόντα όπως τα ψυγεία και τα αυτοκίνητα γίνονται έξυπνα, οι ευκαιρίες μας να ασχοληθούμε με την οικονομία επεκτείνονται πολύ πέρα από τις συσκευές που κρατάμε στα χέρια μας.
Συνδυάζει το καλύτερο από ανθρώπους και μηχανές
Από τα chatbots στους ιστότοπους έως τις προτάσεις προϊόντων που βασίζονται σε προηγούμενες αγορές, η αυτοματοποίηση εξοικονομεί χρόνο και χρήμα στις εταιρείες και έχει τη δυνατότητα να προσφέρει εξαιρετικές εμπειρίες στους πελάτες. Κορυφαίες μάρκες μόδας χρησιμοποιούν την τεχνητή νοημοσύνη (AI) για να βελτιώσουν την ανακάλυψη προϊόντων, την πρόβλεψη προϊόντων, την πρόβλεψη τάσεων και το εικονικό merchandising. Το λιανικό εμπόριο με βάση την τεχνητή νοημοσύνη επιτρέπει στις μάρκες να ανταποκρίνονται στις σύγχρονες απαιτήσεις των πελατών, εξατομικεύοντας την εμπειρία αγορών.
Συνδέει τον κόσμο σε λεπτομερές επίπεδο
Η ψηφιακή οικονομία βασίζεται στην υπερσυνδεσιμότητα (την αυξανόμενη διασύνδεση ανθρώπων, οργανισμών και μηχανών) που προκύπτει από το διαδίκτυο, την τεχνολογία κινητής τηλεφωνίας και το IoT. Σύμφωνα με το τραπεζικό σύστημα, μέχρι το 2026, όταν η γενιά Z θα έχει ωριμάσει πλήρως, σχεδόν το 60% του παγκόσμιου ενήλικου πληθυσμού θα έχει γεννηθεί σε έναν κόσμο όπου το διαδίκτυο αποτελούσε βασικό, σταθερό χαρακτηριστικό της καθημερινής ζωής.
Συνεχής εξέλιξη
Σύμφωνα με τους επιχειρηματίες της Silicon Valley θα βιώσουμε περισσότερη πρόοδο την επόμενη δεκαετία από ό,τι τα τελευταία 100 χρόνια. Τέτοια ραγδαία άλματα πιστώνονται στις αναδυόμενες τεχνολογίες, όπως το cloud και το edge computing, η συνδεσιμότητα IoT, η τεχνητή νοημοσύνη και το blockchain. Οι εταιρείες πρέπει να συμβαδίζουν με τα "σύνορα της εμπειρίας" (όπως αυτά που απευθύνονται στις νεότερες γενιές), εξερευνώντας τις δυνατότητες των προηγμένων δυνατοτήτων, συμπεριλαμβανομένης της διαχείρισης δεδομένων πελατών σε πραγματικό χρόνο, της ενορχήστρωσης ταξιδιών και της λήψης αποφάσεων με τεχνητή νοημοσύνη.
Πλεονεκτήματα της ψηφιακής οικονομίας
Η ψηφιακή οικονομία προσφέρει δυνατότητες στις εταιρείες και τους καταναλωτές να συνδεθούν ταχύτερα, αποτελεσματικότερα και ουσιαστικότερα με τα προϊόντα, τις υπηρεσίες και τις εμπειρίες που αγαπούν. Σκεφτείτε τα ακόλουθα προνόμια και πώς ορισμένες μάρκες αποκομίζουν αυτά τα οφέλη.
Διευρυμένη εμβέλεια
Σε μια παραδοσιακή οικονομία, η επιλογή προϊόντων περιορίζεται από τα γεωγραφικά όρια. Αν κάποιος θέλει μια συγκεκριμένη μάρκα τζιν και δεν πωλείται στην κωμόπολή του, θα πρέπει να παραγγείλει μέσω καταλόγου ή να περιμένει μέχρι να επισκεφθεί μια πόλη όπου το εν λόγω παντελόνι είναι διαθέσιμο. Στο διαδίκτυο, ο καθένας μπορεί να ψωνίσει σε μια ποικιλία από καταστήματα λιανικής πώλησης και να συγκρίνει τις τιμές, τις προδιαγραφές των προϊόντων και τις κριτικές για να πάρει ακριβώς αυτό που θέλει, όταν το θέλει.
Οι επιχειρήσεις που συμμετέχουν στην ψηφιακή οικονομία μπορούν να πετύχουν μεγάλα πράγματα με την αυτοματοποίηση. Με τη στόχευση των προσπαθειών μάρκετινγκ σε leads υψηλής αξίας, οι εταιρείες μπορούν να δαπανούν λιγότερα χρήματα για να προσεγγίσουν το κοινό τους. Με τη ρομποτική και τις συναφείς τεχνολογίες, οι επιχειρήσεις έχουν τη δυνατότητα να αυξήσουν την παραγωγικότητα και να δημιουργήσουν νέα και καλύτερα προϊόντα και υπηρεσίες.
Οι άνθρωποι τροφοδοτούν την ψηφιακή οικονομία
Πολλοί ανησυχούν ότι η αυτοματοποίηση σημαίνει ότι τα ρομπότ θα αντικαταστήσουν σύντομα τους ανθρώπους στο εργατικό δυναμικό. Η αλήθεια είναι πιο περίπλοκη - και προσφέρει περισσότερες ελπίδες για το μέλλον. Το κλειδί είναι η δέσμευση για δια βίου μάθηση, η οποία απαιτεί τη συνεργασία του δημόσιου και του ιδιωτικού τομέα και τη διασφάλιση της πρόσβασης στη δημόσια εκπαίδευση και την επανεκπαίδευση δεξιοτήτων. Μεγάλο μέρος της αυτοματοποίησης του μέλλοντος μπορεί να προέλθει από επιχειρηματικές νέες επιχειρήσεις που θα αντικαταστήσουν ή θα αμφισβητήσουν τις καθιερωμένες εταιρείες που δυσκολεύονται να αλλάξουν.
Μειονεκτήματα της ψηφιακής οικονομίας
Ενώ η ψηφιακή οικονομία δημιουργεί τεράστιες νέες ευκαιρίες, ο ταχέως μεταβαλλόμενος χαρακτήρας της εγείρει ερωτήματα σχετικά με την ασφάλεια στον κυβερνοχώρο, την προστασία της ιδιωτικής ζωής, τη βιωσιμότητα, τις οικονομικές ανισότητες και τα επίμονα ψηφιακά χάσματα.
Προστασία της ιδιωτικής ζωής
Όπου η ψηφιακή οικονομία ευδοκιμεί, οι εταιρείες λογοδοτούν όλο και περισσότερο για τον τρόπο με τον οποίο συλλέγουν και χρησιμοποιούν τα δεδομένα των καταναλωτών. Οι ανησυχίες για την προστασία της ιδιωτικής ζωής προκάλεσαν την επικείμενη κατάργηση των cookies από τα προγράμματα περιήγησης Chrome, η οποία έχει τεράστιες επιπτώσεις στο μάρκετινγκ και τη διαφήμιση. Η πρόκληση για τις μάρκες είναι η παροχή εξατομικευμένων εμπειριών χωρίς να παραβιάζεται η εμπιστοσύνη των πελατών. Σύμφωνα με την έκθεση για την εμπιστοσύνη, όταν η εμπιστοσύνη σπάσει, το 55% των καταναλωτών δηλώνουν ότι δεν θα δώσουν ποτέ ξανά τη δουλειά τους στη συγκεκριμένη μάρκα.
Αυξημένες απειλές ασφάλειας
Οι εταιρείες πρέπει να λαμβάνουν επιπλέον μέτρα για την προστασία των δεδομένων των πελατών, ιδίως καθώς οι απειλές για την ασφάλεια στον κυβερνοχώρο γίνονται όλο και πιο σύνθετες. Για να αποφύγετε σοβαρές επιπτώσεις από επιθέσεις, αναζητήστε λύσεις που ενσωματώνουν νέα προηγμένη ασφάλεια στις πλατφόρμες τους - καθιστώντας δυνατή την παροχή εξατομικευμένων εμπειριών, ενώ παράλληλα συμμορφώνονται με τα παγκόσμια πρότυπα ασφάλειας, προστασίας προσωπικών δεδομένων και διακυβέρνησης.
Έλλειψη ανταγωνισμού
Η προηγμένη ασφάλεια μπορεί να δώσει στις εταιρείες ένα πλεονέκτημα σε μια ψηφιακή οικονομία που από τη φύση της είναι απίστευτα ανταγωνιστική. Σε μια παραδοσιακή οικονομία, οι επιλογές των καταναλωτών περιορίζονταν από γεωγραφικούς περιορισμούς. Τώρα, οι άνθρωποι μπορούν εύκολα να κάνουν συγκριτικές αγορές από τα τηλέφωνά τους, ενώ βρίσκονται στο διαδίκτυο ή σε καταστήματα. Το μειονέκτημα αυτής της νέας πραγματικότητας είναι το πώς ένας επιλεγμένος αριθμός μεγάλων επιχειρήσεων μπορεί να αξιοποιήσει τους πόρους του για να κυριαρχήσει στην αγορά. Σκεφτείτε τα προνόμια των αγορών στην Amazon και πώς, ενώ εκπροσωπούνται πολλές διαφορετικές μάρκες, οι έμποροι και οι μικρές επιχειρήσεις του εμπορίου αγωνίζονται να ανταγωνιστούν τις τιμές και τις αποστολές τους. Με τη σωστή πλατφόρμα ψηφιακής εμπειρίας, μπορείτε να συνδεθείτε ταχύτερα και ακριβέστερα με τους πελάτες για να κερδίσετε την προσοχή και την αφοσίωσή τους
Περιβαλλοντικές ανησυχίες
Ενώ η ψηφιακή οικονομία προσφέρεται για πιο βιώσιμες πρακτικές (σκεφτείτε λιγότερους μετακινούμενους που πηγαίνουν προς και από το γραφείο χάρη στην αύξηση της εξ αποστάσεως εργασίας), τα κέντρα δεδομένων και τα δίκτυα μετάδοσης δεδομένων αντιστοιχούν στο 2% της παγκόσμιας ζήτησης ηλεκτρικής ενέργειας και η αποθήκευση δεδομένων αναμένεται να παράγει το 14% όλων των παγκόσμιων εκπομπών μέχρι το 2040. Στη συνέχεια, υπάρχουν τα υπερβολικά απόβλητα από τα προϊόντα που αποστέλλονται και απορρίπτονται σε μια κουλτούρα που συνηθίζει όλο και περισσότερο στην άμεση ικανοποίηση.
Ξεκινήστε με την ψηφιακή οικονομία
Αυτή είναι μια συναρπαστική εποχή για να ασχοληθείτε με την ψηφιακή οικονομία. Ανεξάρτητα από το πόσο έμπειροι είστε, υπάρχουν πολλές δυνατότητες να αξιοποιήσετε τις αναδυόμενες τεχνολογίες για να ωθήσετε την επιχείρησή σας πιο μπροστά. Καθώς αναλογίζεστε τα χαρακτηριστικά, τα πλεονεκτήματα και τα παραδείγματα της ψηφιακής οικονομίας, αξιολογήστε πόσο καλά η επιχείρησή σας αξιοποιεί τα ψηφιακά εργαλεία που είναι διαθέσιμα σήμερα. Ίσως υπάρχουν τομείς όπως η διαχείριση δεδομένων, η ασφάλεια ή η αυτοματοποίηση που δεν χρησιμοποιείτε σήμερα, αλλά θα μπορούσατε να αρχίσετε να εξερευνάτε με κάποια καθοδήγηση από ειδικούς.
ΠΗΓΗ: adobe.com