Ο τρόπος που δουλεύουμε πρόκειται να αλλάξει
Η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να σας κάνει πιο παραγωγικούς

Σε λίγους μήνες, θα μπορείτε να ζητάτε από έναν εικονικό βοηθό να απομαγνητοφωνεί τις σημειώσεις μιας συνάντησης κατά τη διάρκεια μιας κλήσης εργασίας, να συνοψίζει μακροσκελή μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου για να συντάσσει γρήγορα προτεινόμενες απαντήσεις, να δημιουργεί γρήγορα ένα συγκεκριμένο διάγραμμα στο Excel και να μετατρέπει ένα έγγραφο του Word σε μια παρουσίαση PowerPoint μέσα σε δευτερόλεπτα
Και αυτό μόνο στις πλατφόρμες 365 της Microsoft.
Κατά τη διάρκεια της προηγούμενης εβδομάδας, ένα ταχέως εξελισσόμενο τοπίο τεχνητής νοημοσύνης φάνηκε να κάνει και πάλι άλματα. Η Microsoft και η Google παρουσίασαν η καθεμία νέα χαρακτηριστικά με τεχνητή νοημοσύνη για τα εργαλεία παραγωγικότητας που φέρουν την υπογραφή τους και η OpenAI παρουσίασε την έκδοση επόμενης γενιάς της τεχνολογίας που στηρίζει το ιογενές εργαλείο chatbot, ChatGPT.
Ξαφνικά, τα εργαλεία τεχνητής νοημοσύνης, τα οποία λειτουργούσαν επί μακρόν στο παρασκήνιο πολλών υπηρεσιών, είναι πλέον πιο ισχυρά και πιο ορατά σε ένα ευρύ και αυξανόμενο φάσμα εργαλείων για τον χώρο εργασίας.
Τα νέα χαρακτηριστικά της Google, για παράδειγμα, υπόσχονται να βοηθήσουν στον "καταιγισμό ιδεών" και στη "διόρθωση" των γραπτών εργασιών στο Docs. Εν τω μεταξύ, αν ο χώρος εργασίας σας χρησιμοποιεί τη δημοφιλή πλατφόρμα συνομιλίας Slack, θα μπορείτε να βάζετε το εργαλείο ChatGPT να μιλάει στους συναδέλφους σας για λογαριασμό σας, ζητώντας του ενδεχομένως να γράφει και να απαντά σε νέα μηνύματα και να συνοψίζει συζητήσεις σε κανάλια.
Η OpenAI, η Microsoft και η Google βρίσκονται στην πρώτη γραμμή αυτής της τάσης, αλλά δεν είναι οι μόνες. Η IBM, η Amazon, η Baidu και η Tencent εργάζονται πάνω σε παρόμοιες τεχνολογίες. Ένας μακρύς κατάλογος νεοσύστατων επιχειρήσεων αναπτύσσει επίσης βοηθούς γραφής AI και γεννήτριες εικόνων.
Το επιχείρημα των εταιρειών τεχνολογίας είναι σαφές: η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να σας κάνει πιο παραγωγικούς και να εξαλείψει την αγγαρεία. Όπως το έθεσε ο διευθύνων σύμβουλος της Microsoft Satya Nadella κατά τη διάρκεια μιας παρουσίασης την Πέμπτη, "Πιστεύουμε ότι αυτή η επόμενη γενιά της τεχνητής νοημοσύνης θα ξεκλειδώσει ένα νέο κύμα αύξησης της παραγωγικότητας: πανίσχυροι συν-βοηθοί σχεδιασμένοι να αφαιρούν την αγγαρεία από τις καθημερινές μας εργασίες και δουλειές, απελευθερώνοντάς μας να ανακαλύψουμε ξανά τη χαρά της δημιουργίας".
Όμως, ο τεράστιος αριθμός των νέων επιλογών που βγαίνουν στην αγορά είναι αφενός ιλιγγιώδης και αφετέρου, όπως συμβαίνει με τόσα άλλα στον κλάδο της τεχνολογίας την τελευταία δεκαετία, εγείρει ερωτήματα σχετικά με το αν θα ανταποκριθούν στη διαφημιστική εκστρατεία ή θα προκαλέσουν απρόβλεπτες συνέπειες, συμπεριλαμβανομένης της ενεργοποίησης της εξαπάτησης και της εξάλειψης της ανάγκης για ορισμένους ρόλους (αν και αυτή μπορεί να είναι η πρόθεση ορισμένων υιοθετών).
Ακόμη και η υπόσχεση για μεγαλύτερη παραγωγικότητα δεν είναι ξεκάθαρη. Η άνοδος των ηλεκτρονικών μηνυμάτων που δημιουργούνται με τεχνητή νοημοσύνη, για παράδειγμα, μπορεί να αυξήσει την παραγωγικότητα για τον αποστολέα, αλλά να τη μειώσει για τους παραλήπτες που κατακλύζονται από μηνύματα που δημιουργούνται από τον υπολογιστή και είναι μεγαλύτερα από τα αναγκαία. Και φυσικά, επειδή όλοι έχουν τη δυνατότητα να χρησιμοποιούν ένα chatbot για να επικοινωνούν με τους συναδέλφους τους, δεν σημαίνει ότι όλοι θα το επιλέξουν.
Η ενσωμάτωση αυτής της τεχνολογίας "στα θεμελιώδη κομμάτια του λογισμικού παραγωγικότητας που οι περισσότεροι από εμάς χρησιμοποιούμε καθημερινά θα έχει σημαντικό αντίκτυπο στον τρόπο που εργαζόμαστε", δήλωσε ο Rowan Curran, αναλυτής της Forrester. "Αλλά αυτή η αλλαγή δεν θα αντικαταστήσει τα πάντα και τους πάντες αύριο - η εκμάθηση του πώς να αξιοποιήσουμε καλύτερα αυτές τις δυνατότητες για να βελτιώσουμε και να προσαρμόσουμε τις υπάρχουσες ροές εργασίας μας θα πάρει χρόνο".
Μια ταχεία αλλαγή στα εργαλεία στο χώρο εργασίας
Όποιος έχει χρησιμοποιήσει ποτέ μια επιλογή αυτόματης συμπλήρωσης κατά την πληκτρολόγηση ενός email ή την αποστολή ενός μηνύματος έχει ήδη βιώσει πώς η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να επιταχύνει τις εργασίες. Αλλά τα νέα εργαλεία υπόσχονται να πάνε πολύ πιο πέρα από αυτό.
Το ανανεωμένο κύμα λανσαρίσματος προϊόντων τεχνητής νοημοσύνης ξεκίνησε πριν από σχεδόν τέσσερις μήνες, όταν η OpenAI κυκλοφόρησε σε περιορισμένη βάση μια έκδοση του ChatGPT, εντυπωσιάζοντας τους χρήστες με τη δημιουργία απαντήσεων που ακούγονται σαν ανθρώπινες σε προτροπές χρηστών, την επιτυχία σε εξετάσεις σε πανεπιστήμια υψηλού κύρους και τη συγγραφή συναρπαστικών δοκιμίων για μια σειρά θεμάτων.
Έκτοτε, η τεχνολογία - στην οποία η Microsoft έκανε μια επένδυση "πολλών δισεκατομμυρίων δολαρίων" νωρίτερα φέτος - έχει μόνο βελτιωθεί. Νωρίτερα αυτή την εβδομάδα, η OpenAI παρουσίασε το GPT-4, μια πιο ισχυρή έκδοση της τεχνολογίας που διέπει το ChatGPT και η οποία υπόσχεται να ξεπεράσει τις προηγούμενες εκδόσεις.
Στις πρώτες δοκιμές και σε ένα demo της εταιρείας, το GPT-4 χρησιμοποιήθηκε για τη σύνταξη αγωγών, τη δημιουργία ενός λειτουργικού ιστότοπου από ένα χειροποίητο σκίτσο και την αναδημιουργία εμβληματικών παιχνιδιών όπως το Pong, το Tetris ή το Snake με ελάχιστη έως καθόλου προηγούμενη εμπειρία στον προγραμματισμό.
Το GPT-4 είναι ένα μεγάλο γλωσσικό μοντέλο που έχει εκπαιδευτεί σε τεράστιους όγκους διαδικτυακών δεδομένων για τη δημιουργία απαντήσεων σε προτροπές χρηστών.
Πρόκειται για την ίδια τεχνολογία που στηρίζει δύο νέες λειτουργίες της Microsoft: τον "Co-pilot", ο οποίος θα βοηθά στην επεξεργασία, τη σύνοψη, τη δημιουργία και τη σύγκριση εγγράφων σε όλες τις πλατφόρμες της, και το Business Chat, έναν πράκτορα που ουσιαστικά ταξιδεύει μαζί με τον χρήστη καθώς εργάζεται και προσπαθεί να κατανοήσει και να βγάλει νόημα από τα δεδομένα του Microsoft 365. Ο πράκτορας θα γνωρίζει, για παράδειγμα, τι υπάρχει στο ηλεκτρονικό ταχυδρομείο ενός χρήστη και στο ημερολόγιό του για την ημέρα, καθώς και τα έγγραφα πάνω στα οποία εργάζεται, τις παρουσιάσεις που κάνει, τους ανθρώπους με τους οποίους συναντάται και τις συνομιλίες που συμβαίνουν στην πλατφόρμα Teams, σύμφωνα με την εταιρεία. Στη συνέχεια, οι χρήστες μπορούν να ζητήσουν από το Business Chat να κάνει εργασίες, όπως να γράψει μια αναφορά κατάστασης συνοψίζοντας όλα τα έγγραφα σε όλες τις πλατφόρμες για ένα συγκεκριμένο έργο, και στη συνέχεια να συντάξει ένα μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου που θα μπορούσε να σταλεί στην ομάδα τους με μια ενημέρωση.
Ο Curran δήλωσε ότι το πόσο ακριβώς αυτά τα εργαλεία με τεχνητή νοημοσύνη θα αλλάξουν την εργασία εξαρτάται από την εφαρμογή. Για παράδειγμα, μια εφαρμογή επεξεργασίας κειμένου θα μπορούσε να βοηθήσει στη δημιουργία περιγραμμάτων και προσχεδίων, ένα πρόγραμμα παρουσίασης διαφανειών μπορεί να βοηθήσει στην επιτάχυνση της διαδικασίας σχεδιασμού και δημιουργίας περιεχομένου και μια εφαρμογή υπολογιστικών φύλλων θα πρέπει να βοηθήσει περισσότερους χρήστες να αλληλεπιδρούν με δεδομένα και να λαμβάνουν αποφάσεις βάσει δεδομένων. Το τελευταίο πιστεύει ότι θα έχει τον σημαντικότερο αντίκτυπο στον εργασιακό χώρο τόσο βραχυπρόθεσμα όσο και μακροπρόθεσμα.
Η συζήτηση σχετικά με το πώς αυτές οι τεχνολογίες θα επηρεάσουν τις θέσεις εργασίας "θα πρέπει να επικεντρωθεί στα εργασιακά καθήκοντα και όχι στις θέσεις εργασίας στο σύνολό τους", είπε.
Μελλοντικές προκλήσεις
Παρόλο που η ενημέρωση GPT-4 του OpenAI υπόσχεται διορθώσεις σε μερικές από τις μεγαλύτερες προκλήσεις του - από την πιθανότητα να διαιωνίζει προκαταλήψεις, να είναι μερικές φορές ανακριβής ως προς τα γεγονότα και να ανταποκρίνεται με επιθετικό τρόπο - υπάρχει ακόμα η πιθανότητα κάποια από αυτά τα ζητήματα να βρουν το δρόμο τους στο χώρο εργασίας, ειδικά όταν πρόκειται για την αλληλεπίδραση με άλλους. Ο Arijit Sengupta, διευθύνων σύμβουλος και ιδρυτής της εταιρείας λύσεων τεχνητής νοημοσύνης Aible, δήλωσε ότι ένα πρόβλημα με κάθε μεγάλο γλωσσικό μοντέλο είναι ότι προσπαθεί να ικανοποιήσει τον χρήστη και συνήθως αποδέχεται την παραδοχή των δηλώσεων του χρήστη.
"Αν οι άνθρωποι αρχίσουν να κουτσομπολεύουν για κάτι, θα το αποδεχτεί ως κανόνα και στη συνέχεια θα αρχίσει να παράγει περιεχόμενο [που σχετίζεται με αυτό]", δήλωσε ο Sengupta, προσθέτοντας ότι θα μπορούσε να κλιμακώσει τα διαπροσωπικά ζητήματα και να μετατραπεί σε εκφοβισμό στο γραφείο.
Σε ένα tweet νωρίτερα αυτή την εβδομάδα, ο διευθύνων σύμβουλος του OpenAI Sam Altman έγραψε ότι η τεχνολογία πίσω από αυτά τα συστήματα είναι "ακόμα ελαττωματική, ακόμα περιορισμένη και ακόμα φαίνεται πιο εντυπωσιακή κατά την πρώτη χρήση από ό,τι όταν περάσετε περισσότερο χρόνο μαζί της". Η εταιρεία επανέλαβε σε μια ανάρτηση στο ιστολόγιο ότι "πρέπει να δίνεται μεγάλη προσοχή όταν χρησιμοποιούνται τα αποτελέσματα των γλωσσικών μοντέλων, ιδίως σε περιβάλλοντα με υψηλά διακυβεύματα".
Ο Arun Chandrasekaran, αναλυτής της Gartner Research, δήλωσε ότι οι οργανισμοί θα πρέπει να εκπαιδεύσουν τους χρήστες τους σχετικά με το σε τι είναι καλές αυτές οι λύσεις και ποιοι είναι οι περιορισμοί τους.
"Η τυφλή εμπιστοσύνη σε αυτές τις λύσεις είναι εξίσου επικίνδυνη με την πλήρη έλλειψη πίστης στην αποτελεσματικότητά τους", δήλωσε ο Chandrasekaran. "Οι λύσεις δημιουργικής τεχνητής νοημοσύνης μπορούν επίσης να επινοούν γεγονότα ή να παρουσιάζουν ανακριβείς πληροφορίες από καιρό σε καιρό - και οι οργανισμοί πρέπει να είναι προετοιμασμένοι για να μετριάσουν αυτόν τον αρνητικό αντίκτυπο".
Ταυτόχρονα, πολλές από αυτές τις εφαρμογές δεν είναι ενημερωμένες (τα δεδομένα του GPT-4 με τα οποία εκπαιδεύεται κόβονται γύρω στον Σεπτέμβριο του 2021). Το βάρος θα πρέπει να πέσει στους χρήστες για να κάνουν τα πάντα, από τον διπλό έλεγχο της ακρίβειας μέχρι την αλλαγή της γλώσσας ώστε να αντικατοπτρίζει τον τόνο που θέλουν. Θα είναι επίσης σημαντικό να εξασφαλιστεί η αποδοχή και η υποστήριξη σε όλους τους χώρους εργασίας για να αποδώσουν τα εργαλεία.
"Η κατάρτιση, η εκπαίδευση και η διαχείριση οργανωτικών αλλαγών είναι πολύ σημαντικές για να διασφαλιστεί ότι οι εργαζόμενοι υποστηρίζουν τις προσπάθειες και ότι τα εργαλεία χρησιμοποιούνται με τον τρόπο που προορίζονται", δήλωσε ο Chandrasekaran.